onsdag 1 februari 2012

Fettpärlan, Damen med hunden


Fettpärlan (e-bok)
Källa
Damen med hunden (e-bok)
Källa

Trött i huvudet efter en dag i läsfotöljen med kursböcker, noveller och dikter. Produktivt. Fettpärlan är Maupassants starka debut som utspelar sig efter det fransk-preussiska kriget. När några borgare tvingas lämna staden tillsammans med den prostituerade Fettpärlan blir plötsligt deras mindre sympatiska sidor mycket tydliga. Ett par sidor in i novellen är jag fast och får så mycket känslor för karaktärerna, positiva som negativa.

Anton Tjechovs Damen med hunden har jag lite svårare för. På en resa träffas två främmande människor, båda fångna i olyckliga äktenskap. Det dröjer inte länge innan de fattar tycke för varandra och inleder ett förhållande. Novellen känns trögstartad och karaktärerna upplever jag som ganska ointressanta. Hur det går för paret och deras kärlek lyckas jag aldrig bli riktigt engagerad i.

I grunden är jag inget fan av e-böcker (än), men just ikväll är jag beredd att utnämna det till världens bästa uppfinning. Så himla smidigt att låna hem noveller från biblioteket direkt ner i datorn när man är ute i sista sekunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar