torsdag 8 januari 2015

Stad i världen

Titel: Stad i världen
Författare: Per Anders Fogelström
Antal sidor: 309
Utgivningsår: 1968

Handling: Inom loppet av hundra år har Stockholm förvandlats. Den tidigare så fattiga småstaden har blivit en modern storstad. Ättlingarna till Henning och Lotten lever ett liv som de bara hade kunnat drömma om.

Tankar: I stadsseriens femte och avslutande del skildrar Per Anders Fogelström åren mellan 1945 och 1968. Stockholm byggs om, byggs ut och förnyas. Klarakvarteren rivs, tunnelbanenätet utvidgas och ABC-städerna byggs. Mycket av det som händer under den här perioden ligger till grund för hur Stockholm ser ut idag, och det gör att jag kan relatera till Stad i världen på ett helt annat sätt än till de tidigare delarna. När jag läser om hur karaktärerna lämnar innerstadens gamla hus och mörka innergårdar för den ljusa, moderna ABC-staden Vällingby är det min mormor och morfars berättelse jag får ta del av. Stad i världen bidrar alltså med en liten pusselbit i min egen historia.

När stadsserien inleddes fick vi lära känna Henning och Lotten, två unga människor som slet i 1800-talets Stockholm. Fem böcker och hundra år senare läser vi om deras barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Mot slutet blir det många släktgrenar och karaktärer att hålla reda på, och tyvärr känns det som att sidorna inte räcker till. Att få följa flera generationer av en släkt är visserligen hur häftigt som helst, men mot slutet blir det alldeles för splittrat. Helhetsupplevelsen av stadsserien är dock så positiv att den överskuggar den tveksamma finalen.

En dag i mars förra året bestämde jag mig för att läsa om Fogelströms stadsserie, och det var nog ett av de bättre besluten jag tog under 2014.  Jag kommer garanterat läsa om den igen, och igen. För varje gång växer vi ihop ytterligare lite mer, böckerna och jag.

Stad i världen (och föregående delar) finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

1 kommentar:

  1. Åh, jag har bara denna kvar att läsa i stads-serien. Ser så mycket fram emot den för dessa böcker är så fantastiska.

    SvaraRadera