söndag 12 oktober 2014

Sputnikälskling

Titel: Sputnikälskling
Författare: Haruki Murakami
Antal sidor: 286
Utgivningsår: 1999

Handling: När Sumire börjar arbeta för den äldre affärskvinnan Myu blir hon djupt förälskad. Myu har däremot förlorat förmågan att älska. Under en gemensam arbetsresa i Europa beslutar de sig för att besöka en ö i Grekland för några dagars semester. Under vistelsen försvinner Sumire spårlöst.

Tankar: Sputnikälskling är den nionde boken som jag läser av Haruki Murakami. Uppenbarligen finns det något i hans författarskap som gör att jag vill återvända om och om igen. Murakami experimenterar med parallella världar och bygger drömscenarion likt ingen annan. Hans berättande präglas av ett lugn och en strävan efter att beskriva det lilla i vardagen, vilken mat som lagas eller vilken musik som spelas. Jag tröttnar aldrig på att försvinna in i Murakamis världar.

Att Murakamis författarskap är något ojämnt går dock inte att komma ifrån. När den ena boken har blivit en ny favorit i bokhyllan har den andra blivit en besvikelse. Sputnikälskling bjuder på en ganska kluven läsupplevelse. Under första halvan tänker jag: besvikelse. Berättelsen går trögt och jag har svårt att engagera mig i karaktärerna. Men, så småningom vänder det. Andra halvan rymmer nämligen just det mystiska och drömlika berättande som jag älskar med Murakami. I min favoritepisod berättar en av karaktärerna om en nattlig vistelse på ett nöjesfält i en liten europeisk by. Det är så drömskt, kusligt och vackert på samma gång.

Sputnikälskling är lite trögstartat men blir så småningom väldigt fin och spännande läsning. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar