tisdag 31 januari 2012

Fröken Julie


Strindbergsåret med allt vad det innebär. Strindbergs namn, Strindbergs ansikte, Strindbergs verk - överallt och hela tiden. Vi har varit obekanta han och jag, fram till nu. 20 år gammal och mitt första riktiga möte med Strindberg är avklarat.

Fröken Julie står för introduktionen. Tragedin utspelar sig under en midsommarnatt och handlar om den unga adelskvinnan Julie och betjänten Jean, makt, kön och klass. Vid första läsningen har jag svårt att få grepp om handlingen, karaktärerna och känslorna. Strindberg är onekligen mycket av allt. Efter ytterligare ett par läsningar är jag fast och som med alla bra texter - ju mer tid jag lägger ned desto mer får jag tillbaka. Ett kort, intensivt och fint första möte med Strindberg. Helena Bergströms uppsättning av Fröken Julie på Stadsteatern lockar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar